Jak zagospodarować miejsce w biurze?

04-01-2018

Nie ma nic gorszego niż bałagan na biurkach, pogubione dokumenty czy niepamiętanie o terminach. Niestety, to całkiem prawdopodobne, kiedy niewłaściwie wykorzystujemy przestrzeń biurową i nie potrafimy je odpowiednio zagospodarować. A tak naprawdę, by praca przebiegała gładko i sprawnie wszystko, łącznie z pracownikami, musi mieć swoje miejsce.

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zorganizowanie pracownikowi komfortowego miejsca pracy, w którym będzie mógł ją wykonywać z jak największym zaangażowaniem. Nie ma też wątpliwości, że wielkość powierzchni biurowej musi być proporcjonalna do liczby zatrudnianych pracowników. Nie powinni oni zaglądać sobie w monitory, trącać się łokciami czy szturchać krzesłami. Jeśli tak się dzieje oznacza to, że ich przestrzeń do pracy jest zdecydowanie za mała. Każdy nich powinien móc swobodnie poruszać się przy swoim biurku, a przede wszystkim posiadać na nim niezbędne wyposażenie, by co chwilę nie podbierać koledze długopisu czy nożyczek.

Doskonałym rozwiązaniem w takiej sytuacji są przyborniki na biurko. Zajmują niewiele miejsca, ale są bardzo pojemne i przede wszystkim pozwalają uniknąć gubienia i ciągłego szukania przyborów biurowych. Każdy pracownik powinien otrzymać taki zestaw w pełni wyposażony i to najlepiej w przybory, które sam wskaże jako niezbędne do pracy. Podstawowy przybornik posiada miejsce na przybory do pisania, karteczki do notowania, znaczniki czy spinacze. Dostępna jest również wersja z szufladkami, którą każdy może zagospodarować według potrzeb, a przy okazji pozwoli to na zachowanie odpowiedniego porządku na biurku. Pojemniki na poszczególne przybory można kupić również oddzielnie, jeśli przestrzeń na biurku na to pozwala.

Z pewnością pracownik potrzebuje również półek na bieżące dokumenty. Wybór różnych kolorów umożliwi ich łatwiejsza segregację, a także szybkie odnalezienie. Kiedy przychodzi pora na ich archiwizację, wówczas niezbędne będą segregatory.

Tu również duże znaczenie będzie miała kolorystyka. Według niej możemy poukładać priorytety, posegregować według klientów czy działów. Pamiętajmy też aby regały z segregatorami były łatwo dostępne dla pracowników i nie umieszczać ich np. w salach konferencyjnych, by nie przeszkadzać w odbywających się tam spotkaniach.

W biurach przestrzeń jest bardzo ważna. Nie chodzi oczywiście o to, by pracownicy siedzieli sobie na głowie, ale o to, by panował swobodny przepływ informacji i myśli. Coraz popularniejsze są rozwiązania, w których pracownicy poszczególnych działów pracują wspólnie w jednym pomieszczeniu. Ma to wpływ na kreatywność i wzajemną motywację. Zgodnie z tym schematem pracownicy muszą mieć również wydzielone miejsce do relaksu, tzw. pokój rekreacyjny, w którym będą mogli też urządzać narady i burze mózgów czy po prostu chwilę odpocząć w czasie przerwy. Nie może zabraknąć również pomieszczenia socjalnego, zazwyczaj jest to kuchnia, gdzie na chwilę pracownicy oderwą się od zadań i porozmawiają o sztuce czy pożartują z szefa. Wydzielenie takich przestrzeni to również element zagospodarowania miejsca w pracy, bo przecież nie chcemy, by wszystkie te rzeczy robili przy biurku wśród dokumentów.