Biuro w domu – jak je zorganizować?

17-02-2016

Praca zdalna, z domu to coraz popularniejszy sposób zarabiania pieniędzy, szczególnie wśród wolnych strzelców czy dorabiających na macierzyńskim mam. Często też wielu biznesmenów zabiera papierkową robotę do domu albo po prostu prowadzi swoją firmę właśnie w domu. Taki układ ma sporo zalet, ale również wad, których przyczyny często leżą w złej organizacji czasu i przestrzeni. Jak powinno to wyglądać?

Co prawda nie wychodzimy do pracy i cała procedura z tym związana jest zupełnie pominięta, ale nie możemy zapominać, by z tej pracy wrócić, a to częsty problem „domowych pracowników”. Wynika on przede wszystkim z tego, że mamy wrażenie bycia w pracy przez cały czas. Bierzemy znacznie więcej zleceń i pracujemy dłużej i więcej, niż gdybyśmy do tej pracy rzeczywiście wychodzili. Oczywiście, praca na własny rachunek wygląda zupełni inaczej, niż praca u kogoś czy w korporacji. Tu liczy się każdy klient i każde zlecenie. Ale nie możemy zapominać, że praca to nie jedyna rzecz na świecie i każdemu należy się odrobina przyjemności.

Zdalna praca ma również swoje zalety, bo kto nie marzy o tym, by nie zrywać się bladym świtem do pracy i do komputera zasiadać w szlafroku i kapciach? Poza tym indywidualna organizacja czasu pracy również ma znaczenie, ale należy pamiętać, by rzeczywiście go organizować. W końcu chodząc do pracy, o konkretnej godzinie opuszczamy nasze biuro i nie oglądamy go w weekendy, zaś w domu jesteśmy w nim 24 godziny na dobę. Oddzielenie sfery prywatnej od zawodowej jest bardzo istotne, dlatego też pracę w domu trzeba odpowiednio zorganizować. Stół w kuchni to z pewnością wygodne rozwiązanie, ale na dłuższą metę się nie sprawdzi. Potrzebujemy też miejsca na dokumenty i projekty, a nie chcemy przecież, żeby dzieci zalały je zupą – co oczywiście będzie wyłącznie naszą winą.

Przestrzeń to istota całej sprawy. Praca w domu wymaga wydzielenia odpowiedniej przestrzeni do pracy, w której przebywać będziemy określoną liczbę godzin w ciągu dnia i w której będziemy wyłącznie pracować. To tam będziemy przechowywać całą niezbędną dokumentację i to nie razem na kupie, ale właściwie posegregowaną i łatwą do identyfikacji. Przestrzeń nie musi być duża, ważne jednak by była wygodna i właściwa dla naszych potrzeb, a przede wszystkim stanowiła oddzielną strefę od części mieszkalnej. Nie każdy może pozwolić sobie na osobne pomieszczenie, ale kącik oddzielony np. parawanem lub regałem sprawdzi się w każdej sytuacji. Nie ma też co tracić czasu na wymówki, że mamy za małe mieszkanie – zdecydowaliśmy się na pracę w domu, więc bądźmy konsekwentni.

Pamiętajmy też, że nasza przestrzeń biurowa musi być w pełni komfortowa. Dopasowana wielkość biurka, komputer wyłącznie służbowy, półki i regały tylko na dokumentację pracy, podobnie jak segregatory. Zaopatrzmy też odpowiednio samo biurko. Wszystko, co niezbędne do pracy musimy mieć pod ręką: przybory do pisania, karteczki do notowania, organizer i wszystko z czego na pewno będziemy korzystać.

big_3M-DE272949095

Jeśli jednak obawiamy się, że kącik do pracy zbytnio będzie odróżniał się od reszty pomieszczenia, to urządźmy go zgodnie z wystrojem całego wnętrza. W końcu kolory ścian i meble w domu wybraliśmy zgodnie z własnymi upodobaniami, dlaczego więc nie mielibyśmy odczuwać tej przyjemności również w pracy.